Selahattin Giz Fotoğrafları

Yapı Kredi tarafından 1996 yılında satın alınan Selahattin Giz Fotoğraf Koleksiyonu, yaklaşık 35.000 kare görüntüden oluşuyor.

Türk Fotoğrafçılığının önemli ismi Selahattin Giz’in, Türkiye’nin yakın tarihine tanıklık eden ve 1900’lerin ikinci çeyreğinin bir çeşit belgesi niteliğindeki fotoğrafları; içerikleriyle Cumhuriyet'in ilk döneminin sosyal, ekonomik, toplumsal yaşamı gözler önüne sermesi açısından koleksiyona ayrı bir değer katıyor.

Koleksiyonu oluşturan görüntülerin başlıkları:

  • Atatürk fotoğrafları
  • Eğitim fotoğrafları (öğretmen, öğrenci, sınıf görüntüleri)
  • Eğlence fotoğrafları (düğün, nikah, balo, piknik, meyhane, akrobat görüntüleri)
  • Esnaf fotoğrafları (ayakkabıcı, bakkal, balıkçılar, berber, lokanta, arzuhalci, seyyar fotoğrafçı vb. bugün yaşamayan meslekleri icra edenler)
  • İstanbul fotoğrafları
  • Spor fotoğrafları (futbol, güreş vb)
  • Toplumsal olay fotoğrafları (gösteri, yürüyüş vb.)
  • Türkiye'yi ziyaret eden yabancı devlet adamlarının fotoğrafları (Irak Kralı Faysal, Afgan Kralı Emanullah Han, Suudi Kralı Faysal vb.)

SELAHATTİN GİZ (1914-1994)

SELAHATTİN GİZ

Selahattin Giz, 1914 yılında Selanik’te doğdu. Sünnet hediyesi olarak amcasından bir fotoğraf makinesi aldığında gelecekteki yaşantısını belirleyen uğraşı ve merakı başladı. Lise eğitimi biter bitmez (1931) Cumhuriyet gazetesinde çalışmaya başladı. Bu maraton 43 yıl boyunca, 1973 yılında emekli oluncaya kadar devam etti.

Selahattin Giz meslek hayatı boyunca akla gelebilecek değişik her konuyu görüntülemekten kaçınmadı. Arşivinin büyük bir bölümü Atatürk fotoğraflarından oluşur. Ancak Giz Koleksiyonu’nun en önemli bölümünü Atatürk’ün ölümünden sonra naaşının Dolmabahçe Sarayı’ndan Ankara Etnografya Müzesi’ne götürülüşü sırasında çekilen yaklaşık 25.000 kare oluşturur. Selahattin Giz’in en bilinen Atatürk fotoğraflarından biri, bir tren yolculuğu sırasında ay yıldızlı tren penceresi ardından çektiği fotoğraftır.

Selahattin Giz, 20 Şubat 1994’te İstanbul’da aramızdan ayrılırken, geride, meslek yaşamı boyunca kendi deyimiyle, “sefilden sefire kadar” her türlü insanı ve her türlü olayı görüntülediği yaklaşık 35.000 fotoğraftan oluşan bir arşiv bıraktı.